Writing

Evolution of reccuring level-design-elements in linear single-player-actiongames using the example of the Half-Life series


This document is part of my final exam at game-design-school. Using the Half-Life-series as an example, I analyze level-design-elements over aperiod of 10 years, and how they evolved within this timeframe.
Until I can translate this, only the german version is available.

Der Spieler ist dadurch praktisch von Charakteren in der Umgebung abhängig. Zusammen mit dem Ankommen des Spielers in die Arena (Einleitung), dem eigentlichen Kampf (Hauptteil) und der abschließenden Sicht auf die Veränderungen nach der Schlacht (Schluss), wird eine starke emotionale Bindung an die Spielwelt erzeugt. Alles Geschehene ist weitaus stärker für den Spieler, als hätte dieser nur ein paar stationäre Feinde in der Arena getroffen.




Red Frontier

Red Frontier is a 3rd-person action-adventure, in which the player controls a female scientist on a research-station/colony on Mars.
The document focuses on the history and rules of the universe, describing in details several type of plant- and animal-life. The entire document has been written in english.

Several types of fish were deliberately set out in lakes and rivers running through greenzones. The rest of the ecosystem already existed before this happened, and was able to sustain itself without the need or help of seaborne life. Since water on Mars showed only small traces of natriumchloride, saltwater fish were not used.

Species were able to adapt without major problems and have not, unlike other lifeforms immigrated to Mars, changed much in nature (their red tones however are caused by a heightened level of iron oxide which passes at higher rate through their bodies, giving them a red appearance).

Several mysteries though do surround fish population on Mars, especially trutta ares. Instead of one mating season per Earth-year red trouts mate all year long, producing much more offspring than they ever could on earth. There are however only few predators which would eat trutta ares, and yet their population remains largely stable, without too muchgrowth or loss.

Primary theories state that either animals not known to consume fish have begun eating trutta ares or that some other environmental effect keeps killing fish without anybody noticing.

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Winston Steele

Winston Steele is a Comedy Point'n'Click-Adventure, in which the player travels through the universe as Winston Steele, Space Reporter.

The document describes the characters, the entire dialog and gameplay, and gives story-outlines for six more episodes of the story. The document was written in german.


PROFESSOR OSMOSIS, PH.D.
Ahh, meine Erzfeinde. Wir treffen uns endlich wieder!

WINSTON STEELE
… Es war eine Stunde.

PROFESSOR OSMOSIS, PH.D.
Und so werden sich unsere Schicksale wohl doch wieder miteinander mischen müssen …

Er redet weiter, obwohl Winston und Dr. Waffler ihm offensichtlich nicht zuhören.

WINSTON STEELE
Muss er das immer tun?

PROFESSOR OSMOSIS, PH.D.
… Wenn ich, der legendäre Professor Osmosis, Ph.D., endlich…

DR. WAFFLER
Er monoligiert gerne. Es ist eine Wissenschaftler-Sache.

PROFESSOR OSMOSIS, PH.D.
… Niemand wird mich aufhalten können! Nicht einmal die „Superhirne“ der …

WINSTON STEELE
Aber wie halten wir ihn auf?

PROFESSOR OSMOSIS, PH.D.
… Und nun ist es endgültig vorbei. Killbot, greife an!

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Hackers

Hackers is a strategic boardgame for two players, who battle each other in cyberspace. The complete missions, try to gain control over neutral servers and sabotage each other.

The document was written in german.

In hackers übernehmen die Spieler die Rolle von Hackern im Cyberspace, welche versuchen Missionen auszuführen und die Konkurrenz auszuschalten.

Die Spieler bewegen sich im Cyberspace durch das legen von Datenleitungen auf dem Spielfeld. Diese existieren in den Farben der Spieler, sowie in neutralen Ausführungen, welche je nach Auftrag notwendig sind. Missionen werden erfüllt durch das Verbinden von bestimmten Punkten und/oder Verbindungen zwischen den Spielern selbst.

Zusätzlich können die Spieler begrenzt Spezialaktionen ausführen (z.B. Leitungen löschen). Außerdem befinden sich verdeckt auf dem Spielfeld feste Leitungen, welche besondere Auswirkungen haben (z.B. das Verbinden von zwei nicht aneinander liegenden Feldern).

Während des Spiels legen die Spieler Netzwerke von Leitungen auf, welche nötig sind um die Missionen zu erfüllen. Nachdem beide Nebenmissionen erfüllt wurden, versuchen die Spieler ihre Hauptmission zu erfüllen und somit das Spiel zu gewinnen. Dabei müssen sie sowohl ihre Offensive als auch Defensive im Auge beinhalten, während sie zusätzlich ihre
Spezialaktionen gegen die des Gegners abwägen.

Das Spiel wird im Spielverlauf zunehmend taktischer und spielt sich wie eine Mischung aus Schach und Go.

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Encounter

Encounter has been created within an hour for a short-story-contest held by http://www.hailingfrequency.com/, for which the length and the setting has been already set. Encounter reached the tenth place from over 200 entries.

He noticed a blink on his science officers face. „What is it, Akala“ he asked her. „I'm not sure, sir. It might be nothing, or another glitch in the scanner-system.“ She always was this nervous when she might be wrong. „Just say it already.“ She was a good scientist, but sometimes needed a nudge in the right direction. „Scanners showed several unusual readings for a fraction of a second. It was too short to make any sense of it, and It's probably nothing, really...“

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